maandag 16 december 2013

Omgaan met ontgoocheling en verkeerde verwachtingen

Elke mens krijgt soms te maken met ontgoocheling en schuldgevoel om het niet kunnen inlossen van verwachtingen: ‘Ik doe te weinig aan sport’ – ‘Ik verdien te weinig geld’ – ‘Ik had er meer van verwacht’ – ‘Ik doe mijn werk niet graag meer’ – ‘Ik ben ontgoocheld in mijn relatie’ - …  Klinken ze bekend in de oren? Staan deze frustraties je geluk in de weg? En je weet: voor GELUK kies je zelf!
Ontgoocheld zijn betekent eigenlijk ongelukkig zijn omdat we iets beters hadden verwacht dan in de realiteit het geval is. Waarom blijven we dan vechten tegen deze ontgoocheling? Waarom blijven we met ons hoofd tegen muren botsen? Wel, omdat we VERBORGEN verwachtingen hebben. En die zitten diep binnen onszelf in onze verbeelding, soms bewust, maar meestal onbewust. Hoge verwachtingen in onze verbeelding die meestal niet beantwoorden aan de werkelijkheid.

Pas dan deze tip toe:
Neem een blad papier en schrijf er bovenaan ‘Ik zou moeten…’. Vul dan zelf de lege ruimte in. Schrijf zoveel keer als mogelijk ‘Ik zou moeten…’ neer en vul dan steeds de lege ruimte in met nieuwe zaken die in je opkomen. Het kan gaan over je lichaam, je baan, geld, je levensstijl, je woning, je vrienden of familie, je partner, je geluk in het algemeen, …
Na deze oefening kruis je de ‘zou moeten’s' aan waar je het snelst en meest vanaf wilt. Waarvan je denkt: ‘als ik dit overwin, wordt mijn leven beter en gelukkiger.’ Het zijn namelijk deze ‘zou moeten’ die verwachtingen creëren die niet beantwoorden aan de werkelijkheid. Ze leiden je af van wat je werkelijk wil doen of bereiken in je leven. 

Vervang ze dan ook meteen door een POSITIEVE bevestiging die begint met ‘Ik kan…’ en vul dan deze lege ruimte in met een positief doel… En onderneem ACTIE op de weg naar meer geluk in je leven!



De Sleutels van Geluk en Succes








Geen opmerkingen:

Een reactie posten