vrijdag 9 mei 2014

Schrap de zin 'Ik kan het niet' uit je woordenboek

Wil jij je leven saboteren, je capaciteiten niet ten volle ontplooien en tenslotte met spijt en verbittering terugkijken op tientallen verloren jaren? Natuurlijk wil je dit niet. Niemand wil dit, toch? Waarom bevinden zoveel mensen zich dan op een weg die nergens toe leidt? 

De naam van die weg is de 'Ik kan het niet-laan' en ze loopt vol met miljoenen klagende, ontevreden en middelmatige mensen.

De meerderheid van deze mensen meent het nochtans goed en willen het wel goed doen, maar ongelukkig genoeg zitten zij vast in een verloren strijd met hun werk, huwelijk, relaties, gezondheid, gebrek aan geld ... 

En waarom voeren ze een verloren strijd? Omdat ze vastzitten in een negatief zelfbeeld en hun negatieve kijk op de wereld. De grootste boosdoener is dan het zinnetje 'Ik kan het niet' dat duizend keer per dag door hun hoofd maalt.



Ik kan niet gezonder eten.

Ik kan mijn lichaam niet in conditie krijgen. 


Ik kan niet meer geld verdienen want ik heb er de talenten niet voor. 

Ik kan mijn huwelijk niet redden want we zijn al te ver uit mekaar gegroeid. 

Ik kan geen eigen zaak starten. Dit houdt teveel risico's.  

Ik kan niet dit. Ik kan niet dat ... STOP!  IK KAN HET WEL.

Verhindert deze negatieve 'Ik kan niet-mentaliteit' ook jou om het leven te leiden dat je zou wensen?

Klagen, negatieve gedachten, negatieve woorden, negatieve daden, ... Wie zou in godsnaam kunnen verwachten dat daar ooit iets positiefs kan uit voortkomen?


Wees je vooral van 1 ding bewust: de manier waarop je problemen en hindernissen in je leven aanpakt, bepalen of je zal slagen of falen. Succes, geluk en welvaart hangen af van de manier waarop
je naar dingen kijkt en ze aanpakt. Je FOCUS bepaalt alles. 

Beperkende overtuigingen of ondersteunende overtuigingen, positieve of negatieve dingen... Ze maken een wereld van verschil in je leven.

Succesvolle en gelukkige mensen lossen problemen op en nemen er de volle verantwoordelijkheid voor. Ze groeien dankzij het efficiënt oplossen van problemen en hinderpalen in hun leven. 


Ongelukkige mensen laten zich neerdrukken door tegenslagen en obstakels, voelen zich het slachtoffer en geven anderen de schuld van die problemen.

Je kunt ALLES aan als je het zelf wilt. Ontdek het door het te doen! Duizenden mensen doen het elke dag, tewijl honderdduizenden het niet doen. Wat onderscheidt beiden dan wel? Heel simpel. Succesvolle mensen hebben een plan voor succes, stellen doelen en zetten stappen om ze te bereiken. 

Een PLAN voor je leven maken is een blueprint creëren voor het bereiken van succes en welvaart.

Een paar voorbeelden


'Het klikt niet meer met mijn partner. Mijn huwelijk gaat eraan ten onder.' 

Begin bij jezelf en verander alle dingen over jezelf waarop je partner negatief reageert. Door aan de noden van je partner tegemoet te komen, krijg je automatisch een betere relatie en je zal zien dat de conflicten zullen afnemen. Maar dit zal nooit gebeuren zolang je met je vinger blijft wijzen naar alles behalve naar jezelf.


Eens je partner de veranderingen bij jezelf zal opmerken, zal hij of zij je ook meer tegemoet komen en je willen plezieren. Waarom? Omdat de verhouding er opnieuw een zal worden van wederzijds respect en bekommernis voor mekaar (zoals het was bij de start van de relatie en verliefdheid synoniem was van wederzijdse bewondering en verwondering). Zet daarom zelf de eerste stap, werk aan jezelf en je partner zal volgen.


Ik kan geen succesvolle zaak opstarten. Ik weet zelfs niet eens waar te beginnen.'

Zoek eerst en vooral uit waar je kan starten. Ga op onderzoek uit en praat met de juiste mensen. Ook iemand die nu een succesvolle zaak heeft, is ooit moeten starten met een eerste schuchtere stap. Spreek daarom met mensen die al gedaan hebben wat jij nu wilt doen. Zie ze als rolmodel en zorg ervoor dat je hun steun kan krijgen op weg naar de opbouw van je zaak. Zet die eerste stap zonder negatief oordeel over jezelf... En vervang 'Ik kan het niet' door 'Ik kan'.  


Wil je succesvol zijn in alles wat je doet?


Elimineer dan alle excuses en beperkende overtuigingen die je ervan weerhouden het leven te leiden dat je wenst. Elimineer alle negatieve gedachten over je carrière, je relaties, je gezondheid, je financiële situatie en begin met je FOCUS op de oplossing. Ban alle redenen uit je geest om 'Ik kan het niet' te zeggen en zoek naar oplossingen door de juiste en geïnspireerde actie te ondernemen. Op basis van het doelstellingenplan voor je leven. 

Hoe doe je dat?


Door het heft in eigen hand te nemen en de volledige verantwoordelijkheid voor je leven op te nemen. Stel doelen die naar de oplossing voor je problemen en hindernissen leiden en plan heel bewust de stappen die je moet ondernemen om ze te bereiken. En vooral: onderneem ACTIE. 

... En verander elke 'Ik kan het niet'-gedachte door IK KAN.


Ben je bereid om dit te doen? Het antwoord hierop laat ik aan jou over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten